• image
  • image
  • image
  • image
  • image
Previous Next

Wskaźniki zaburzeń

 

Wskaźniki zaburzeń u niemowląt i małych dzieci:

    • Ma trudności z jedzeniem (trudności ze ssaniem, gryzieniem, preferowanie ograniczonych typów pokarmów)
    • Ma trudności ze spaniem (trudności w zasypianiu, częste wybudzenia w nocy i kłopoty z ponownym zaśnięciem)
    • Dziecko jest bardzo poirytowane przy zmianie ubrania, wydaje się mu być niewygodnie w określonych typach ubrań
    • Nie lubi być przytulane, odpycha się od osoby, która go trzyma w ramionach
    • Jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub też jest letargiczne, ospałe
    • Występują opóźnienia w rozwoju w zakresie „kamieni milowych” : dziecko późno siada, późno raczkuje (lub pomija ten etap), późno stawia pierwsze kroki, późno wypowiada pierwsze słowa lub wypowiada całe zdania pomijając okres gaworzenia, wokalizacji
    • Unika manipulacji zabawkami/przedmiotami zwłaszcza tymi, które wymagają zręczności
    • Mało wyraźna reakcja na ból, opóźniona reakcja na ból
    • Nie umie się samo uspokoić np. poprzez ssanie smoczka, patrzenie na zabawkę, słuchanie głosu opiekuna

 

Wskaźniki zaburzeń u dzieci w wieku przedszkolnym:

    • Trudności z opanowaniem treningu czystości
    • Potyka się, obija o przedmioty, ma słabą równowagę, jest niezgrabne ruchowo
    • Nie zwraca uwagi na skaleczenia
    • Jest nadwrażliwe na hałas (często zatyka uszy, samo hałasuje – mruczy, śpiewa pod nosem), nadwrażliwe na pewne zapachy,
    • Nie lubi być przytulane, nie lubi pewnych typów ubrań, narzeka na metki,
    • Bardzo źle znosi mycie głowy, mycie twarzy
    • Ma kłopoty z nauką jazdy na rowerze
    • Unikanie nowych zabaw ruchowych
    • Jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub też jest letargiczne, ospałe
    • Ma trudności z opanowaniem lub unika czynności takich jak: zapinanie ubrań, zdejmowanie butów, wiązanie butów, rysowanie, wycinanie
    • Szybko przechodzi od płaczu do śmiechu, ma nagłe wybuchy złości
    • Opóźnienia w rozwoju mowy, kłopoty z artykulacją, trudno zrozumieć, co dziecko mówi
    • Dziecko ma trudności ze zrozumieniem poleceń
    • Dziecku trudno skupić się na jednej czynności

Wskaźniki zaburzeń dzieci w wieku szkolnym:

    • Jest nadwrażliwe na hałas (często zatyka uszy, samo hałasuje – mruczy, śpiewa pod nosem), nadwrażliwe na pewne zapachy,
    • Nie lubi być przytulane, nie lubi pewnych typów ubrań, narzeka na metki,
    • Dziecko nie może usiedzieć w miejscu, jest wciąż w ruchu, wierci się w ławce, wstaje podczas lekcji lub też dziecko jest ospałe, prowadzi siedzący tryb życia
    • Dziecko ma trudności z czytaniem zwłaszcza na głos
    • Dziecko ma kłopoty z pisaniem, pisze wolno, nie mieści się w liniach, nieprawidłowo trzyma długopis
    • Dziecko wolno wykonuje zadania, jest prawie zawsze ostatnie
    • Dziecko jest niezdarne, często potyka się
    • Przyjmuje nieprawidłową postawę przy biurku
    • Myli słowa dźwiękowo podobne
    • Mowa dziecka jest niewyraźna, występuje nieprawidłowa artykulacja
    • Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi