Wskaźniki zaburzeń u niemowląt i małych dzieci:
- Ma trudności z jedzeniem (trudności ze ssaniem, gryzieniem, preferowanie ograniczonych typów pokarmów)
- Ma trudności ze spaniem (trudności w zasypianiu, częste wybudzenia w nocy i kłopoty z ponownym zaśnięciem)
- Dziecko jest bardzo poirytowane przy zmianie ubrania, wydaje się mu być niewygodnie w określonych typach ubrań
- Nie lubi być przytulane, odpycha się od osoby, która go trzyma w ramionach
- Jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub też jest letargiczne, ospałe
- Występują opóźnienia w rozwoju w zakresie „kamieni milowych” : dziecko późno siada, późno raczkuje (lub pomija ten etap), późno stawia pierwsze kroki, późno wypowiada pierwsze słowa lub wypowiada całe zdania pomijając okres gaworzenia, wokalizacji
- Unika manipulacji zabawkami/przedmiotami zwłaszcza tymi, które wymagają zręczności
- Mało wyraźna reakcja na ból, opóźniona reakcja na ból
- Nie umie się samo uspokoić np. poprzez ssanie smoczka, patrzenie na zabawkę, słuchanie głosu opiekuna
Wskaźniki zaburzeń u dzieci w wieku przedszkolnym:
- Trudności z opanowaniem treningu czystości
- Potyka się, obija o przedmioty, ma słabą równowagę, jest niezgrabne ruchowo
- Nie zwraca uwagi na skaleczenia
- Jest nadwrażliwe na hałas (często zatyka uszy, samo hałasuje – mruczy, śpiewa pod nosem), nadwrażliwe na pewne zapachy,
- Nie lubi być przytulane, nie lubi pewnych typów ubrań, narzeka na metki,
- Bardzo źle znosi mycie głowy, mycie twarzy
- Ma kłopoty z nauką jazdy na rowerze
- Unikanie nowych zabaw ruchowych
- Jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub też jest letargiczne, ospałe
- Ma trudności z opanowaniem lub unika czynności takich jak: zapinanie ubrań, zdejmowanie butów, wiązanie butów, rysowanie, wycinanie
- Szybko przechodzi od płaczu do śmiechu, ma nagłe wybuchy złości
- Opóźnienia w rozwoju mowy, kłopoty z artykulacją, trudno zrozumieć, co dziecko mówi
- Dziecko ma trudności ze zrozumieniem poleceń
- Dziecku trudno skupić się na jednej czynności
Wskaźniki zaburzeń dzieci w wieku szkolnym:
- Jest nadwrażliwe na hałas (często zatyka uszy, samo hałasuje – mruczy, śpiewa pod nosem), nadwrażliwe na pewne zapachy,
- Nie lubi być przytulane, nie lubi pewnych typów ubrań, narzeka na metki,
- Dziecko nie może usiedzieć w miejscu, jest wciąż w ruchu, wierci się w ławce, wstaje podczas lekcji lub też dziecko jest ospałe, prowadzi siedzący tryb życia
- Dziecko ma trudności z czytaniem zwłaszcza na głos
- Dziecko ma kłopoty z pisaniem, pisze wolno, nie mieści się w liniach, nieprawidłowo trzyma długopis
- Dziecko wolno wykonuje zadania, jest prawie zawsze ostatnie
- Dziecko jest niezdarne, często potyka się
- Przyjmuje nieprawidłową postawę przy biurku
- Myli słowa dźwiękowo podobne
- Mowa dziecka jest niewyraźna, występuje nieprawidłowa artykulacja
- Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi