Bożena Uścińska – psycholog, trener, doradca
Jestem psychologiem ze specjalnością „wychowanie i nauczanie”. Od 1983 roku prowadzę zajęcia dla nauczycieli wszystkich szczebli (warsztaty, treningi, wykłady na studiach podyplomowych, doradztwo). Pracuję również z rodzicami (warsztaty, szkolenia, porady indywidualne) oraz dziećmi (warsztaty dla uczniów oraz dzieci w wieku przedszkolnym). Specyfikę potrzeb dzieci poznałam pracując jako pedagog szkolny oraz konsultant nauczycieli przedszkolnych i szkolnych. W latach 2009-2015 uczestniczyłam w wielu projektach podnoszących kwalifikacje nauczycieli (ponad 2000 godzin dydaktycznych). Opracowałam liczne programy szkoleń, konspekty oraz materiały dydaktyczne, w tym 44 scenariuszy lekcji wychowawczych w ramach Innowacyjnego programu wychowawczo-profilaktycznego „Ja i ludzki świat wokół nas”. Jestem autorką wielu ćwiczeń a także metod pomagających diagnozować potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży.
Prowadzę wykłady na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Współpracuję z mediami (komentarze, wypowiedzi w Radio Wrocław, artykuły w czasopiśmie społeczno-kulturalnym Odra).
W Niepublicznym Przedszkolu „Mikołajek” w Miłoszycach współrealizowałam szkolenia dla nauczycieli oraz rodziców, prowadziłam grupę wsparcia dla rodziców dzieci z orzeczeniami.
Spotkania przeznaczone są dla rodziców, którzy
- mają dziecko z orzeczeniem psychologa lub lekarza specjalisty;
- jeszcze wahają się czy starać się o diagnozę medyczną lub psychologiczną dla dziecka;
- mają jakieś trudności z pełnieniem roli rodzica i chcą się zastanowić nad ich ewentualnym źródłem.
Spotkania będą się odbywać raz w miesiącu – 2 godziny zegarowe, o godzinie 15.00 – 15.30 (początek) do 17.00 – 17.30 (zakończenie).
PROPOZYCJE TEMATÓW W ROKU SZKOLNYM 2021-2020
Mózg dziecka działa inaczej niż u dorosłego – uwzględnianie poziomu rozwojuukładu nerwowego dziecka jako narzędzie wsparcia jego kompetencji poznawczych i społecznych.
Dziecko rozwijające się nietypowo – przegląd dysfunkcji dzieci (zaburzenia emocjonalne, nadpobudliwość i ADHD, spectrum autyzmu itp.); metody pracy z takimi dziećmi dopasowane do rzeczywistych możliwości rodziny.
Praca z lękiem dziecka – czym jest lęk; jego przejawy u małych dzieci, jak lęk ogranicza rozwój, jak zmniejszyć destrukcyjny wpływ lęku na życie malucha.
Dziecko walczy o uwagę, rodzic o spokój. Czy obie strony mogą wygrać? – uwaga rodzica jako warunek poczucia bezpieczeństwa jego dziecka.
Nuda, marudzenie i zawracanie głowy rodzicowi – różnice w przeżywaniu upływu czasu dorosłych i dzieci, metody zarządzania energią dziecka, ograniczanie nudy w życiu dziecka.
Złość i konflikty dziecka w domu i w przedszkolu – dynamika, jawne i ukryte symptomy konfliktów, przywracanie właściwej komunikacji pomiędzy oponentami, różne metody rozwiązywania konfliktów, utrwalanie ustaleń.
Jak rozmawiać z przedszkolakami? – sztuka prowadzeniarozmowy z dziećmi– ich cel i dynamika, przyczyny frustracji dorosłych w kontaktach z dziećmi, zasady skutecznego dialogu z maluchami.
Wina i kara czy konsekwencje i odpowiedzialność? – jak wzmacniać określone zachowania i postawy dziecka; funkcja kar i nagród.
Rodzic też ma prawa – określanie własnego terytorium psychologicznego, identyfikacja potrzeb rodziców, przyzwolenie lub niezgoda w relacjach interpersonalnych, wysoka samoocena jako efekt asertywnych umiejętności.
Budowanie autorytetu rodzica – ile partnerstwa, ile hierarchii; ile dyscypliny, ile przyzwolenia.
Wypalenie rodzicielskie – symptomy, przyczyny, do czego prowadzi, osobiste strategie ograniczania szkodliwych skutków.