Uważam, że podstawą pracy z dzieckiem jest umiejętność jego słuchania – nieważne, czy w grupie przedszkolnej, czy w gabinecie. Uważność, dobra obserwacja sprawia, że rozkodowujemy i nazywamy potrzeby dziecka, więc dajemy mu bezcenne narzędzie: samoświadomość, możliwość samoregulacji, samodzielność. Responsywnie reagując na potrzeby dziecka rozbudzamy jego ciekawość poznawczą, budujemy zaufanie i umacniamy poczucie niezależności. Podczas zajęć gabinetowych nie trzymam się scenariusza – dla mnie najważniejsze jest dziecko, jego intencja komunikacyjna, jeśli jej nie ma – „nie” dziecka jest punktem wyjścia do budowania relacji. Nie ma lepszych nauczycieli od dzieci! Nie boję się podejmowania trudnych zadań, których realizacja przynosi korzyści dzieciom i ich rodzicom, a przede wszystkim uwrażliwi lokalną społeczność. Od otoczenia zależy, czy uda nam się zminimalizować przemoc i zjawisko samookaleczania. Zmiana metod pracy w placówkach może nam to ułatwić. Staram się opierając o najbardziej aktualne i najcenniejsze publikacje oraz szkolenia wzbogacać swój warsztat pracy i dzielić się tą wiedzą. Moimi autorytetami – praktykami są Joanna Kruk – Lasocka, Jacek Kielin, Joanna Ławicka.Prywatnie: lubię ciszę i hałas muzyki industrialnej, nauka mnie inspiruje.
Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest jednym z zadań pedagoga, które określa stosowne rozporządzenie. Należą do nich także m.in.:
- prowadzenie obserwacji dzieciom, określanie ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań, uzdolnień, a także przyczyn niepowodzeń
- rozwiązywanie problemów wychowawczych w życiu przedszkola
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
W gabinecie pedagog kieruje się dobrem dziecka, responsywnie reaguje na potrzeby, autentycznie jest zaangażowany w budowanie relacji, gdyż wierzy, że tylko w taki sposób jest w stanie zapewnić optymalny rozwój młodego człowieka.
W naszym przedszkolu nie stosujemy kar i nagród, najważniejsza jest dla nas motywacja wewnętrzna dziecka, dzięki której będzie potrafiło stawić czoła wyzwaniom dorosłego życia.